griephan

longer just follow their own logic but must function within a common strategy. Especially Germany’s handling of police training in Afghanistan was no glorious chapter due to departmental egotism and federal stubbornness. But not only Germany’s contribution suffers from the insufficient coordination of military, state-building and civil-society components. CONCLUSIONHowever, the new challenges do not lead to the conclusion that the state development logic should be overthrown and the development of special capabilities and competences be transformed into a process of dedifferentitiation. This would cause a dramatic loss of order in the everyday life of highly developed societies. Such a regression would cost the state the capability to act and legal security, so that the attackers would already partly achieve their goal. What we rather need are smart reaction and defence patterns combining the advantages of specialised competence building with the requirements of a reliable defence against asymmetric attackers. However, this is much easier to say than to anchor on a structural level and implement on an operational level. One approach to a security policy across all domains is to aggregate data generated in the various fields of competence of the ministries and ßen oder Innen kommt. Und schließlich haben sich die Staaten selbst mit dem Projekt des Nation-building an den Rändern der Prosperitätszonen – auf dem Balkan, im Kaukasus oder am Hindukusch – Aufgaben gestellt, die sich nicht nach dem Prinzip der spezialistischen Aufgabenteilung bewältigen lassen. Die Defizite und Zeitverzögerungen beim Aufbau des afghanischen Polizeiapparats sind ein Beispiel dafür. Durch Zeitverzögerungen in einem Ressort gerät ein ganzes Projekt in Schieflage. Die einzelnen Behörden dürfen nicht länger nur ihrer eigenen Sachlogik folgen, sondern müssen innerhalb einer gemeinsamen Strategie funktionieren. Gerade die Bundesrepublik hat bei der Polizeiausbildung inAfghanistan aus Gründen von Ressortegoismus und föderalem Eigensinn kein Ruhmesblatt geschrieben. Aber nicht bloß der deutsche Beitrag leidet unter unzureichender Koordination von militärischen, staatenbildenden und zivilgesellschaftlichen Komponenten. KONSEQUENZ Nun kann aus den neuen Herausforderungen jedoch nicht der Schluss gezogen werden, die staatliche Entwicklungslogik müsse umgekehrt und die Entwicklung spezieller © EFE %BT (SJFQIBO "SDIJW ,POUBLU 5FM ] & .BJM TFSWJDF!HSJFQIBO EF )BCFO 4JF FJOF "VTHBCF WPO (SJFQIBO (MPCBM 4FDVSJUZ WFSQBTTU /VU[FO 4JF FJOGBDI EBT FMFLUSPOJTDIF "SDIJW NJU BMMFO "VTHBCFO %FS CFTPOEFSF .FISXFSU GÛS "CPOOFOUFO WPO (SJFQIBO (MPCBM 4FDVSJUZ #FTVDIFO 4JF XXX HSJFQIBO EF BSDIJW &YLMVTJWFS 4FSWJDF GÛS "CPOOFOUFO 7PMMUFYUTVDIF~#FJUSÅHF JN 1%' 'PSNBU ~%PXOMPBE BVG *ISFO 1$ -PH *O NJU *ISFS "CPOVNNFS 1PTUMFJU[BIM griephan global security 2/2010 45

RkJQdWJsaXNoZXIy MjY3NTk=