UMWELTSCHUTZ Summary Identifying instances of rail roughness in the Swiss railway network The excitation mechanism of the rolling noise of the railway is determined by the roughness of the running surfaces of the wheel and the rail. Roughness can be measured directly by means of the standardised measuring procedure of EN 15610. The rail roughness is actually widely unknown on the railway networks. This data is however urgently needed for the noise calculations on track sections and for the assessment of remedial action. For the first time the continuous rail roughness of parts of the Swiss railway network has been determined by means of a measuring train featuring a new technology in 2009. The strategic mitigation measures on the track network in regard to the noise generation can be based on the results of these systematic measurements. Dr.-Ing. Christian Czolbe Noise Reduction & Control, Prose AG Winterthur christian.czolbe@prose.ch Mit den Resultaten können Schleifmaßnahmen dort veranlasst werden, wo sie die höchste Lärmminderung bringen und genaue Pegelvorhersagen mit dem sonRAIL Modell generiert werden. Messergebnisse Insgesamt kann dem Schweizer Schienennetz eine ordentliche Verfassung hinsichtlich Schienenrauheit bescheinigt werden. Das mittlere Rauheitsspektrum liegt unterhalb der TSI Noise Grenzkurve (Abb. 3). Allerdings ergeben sich Unterschiede bei den verschiedenen Oberbauarten bezüglich Streuung und dominanter Wellenlänge (Abb. 4). Der Oberbau mit Holzschwellen schneidet bei dieser Betrachtung am besten ab. Betonschwellen- und BiBlockoberbauten weisen ungünstigere Rauheitsspektren auf. Eine Korrelation zur Verkehrsmenge und modalem Split konnte wie auch schon vorab innerhalb der sonRAIL Messungen nicht bestätigt werden. Fazit Kontinuierliche Schienenrauheiten über ganze Netzabschnitte lassen sich mit einem verhältnismäßig geringen Aufwand durch das indirekte Messverfahren ermitteln. Im Ausblick eröffnen indirekte Rauheitsmessungen einige Potentiale. Bisher existiert noch kein durchgehend schlüssiges Konzept zur Schienenpflege von Streckenabschnitten. Kontinuierliche Schienenrauheitsmessungen sind dazu ein wesentliches Element. Einerseits kann damit auch die Rauheitsentwicklung über der Zeit mit einer guten statistischen Basis untersucht werden. Damit ist dann eine vorausschauende Planung der Schienenpflegemaßnahmen möglich. Andererseits ermöglichen indirekte Rauheitsmessungen konkret die Optimierung von Schleifmaßnahmen, in dem diese genau dort durchgeführt werden, wo sie den größten Nutzen generieren. LITERATUR [1] Sehu, D.; Thron, T.: Railway Noise: A Problem? A Contribution to the Solution: sonRAIL, Euronoise 2009 [2] EN 15610 (2009): Railway applications – Noise emission – Rail roughness measurement related to rolling noise generation [3] Janssens, M.H.A.; Dittrich, M.G.; de Beer, F.G.; Jones, C.J.C.: Railway noise measurement method for pass-by noise, total effective roughness, transfer functions and track spatial decay, journal of sound and vibration 293 (2006) 1007 - 1028 [4] Nemeth, I.; Schleinzer, G.: Investigation into the indirect Determination of Wheel-Rail Surface Roughness, MINI Conference on Vehicle System Dynamics Budapest 2008 Railway Transformation Railways across the globe develop from public administrations acting as monopolies to service-oriented companies operating in liberalized markets with strong inter- and intramodal competition. Transforming a railway is a long-lasting process, which comprises structural improvements, strategic realignment of networks and product offerings, internationalization, and efficiency improvements. The book provides an outline of the major challenges in the transformation process and describes how leading companies have mastered them. For your order or more information please visit www.eurailpress.de/rt ISBN: 978-3-7771-0406-5 Price: € 54,00 Out now!
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